Textil.

Idag hade vi vernissage på skolans konstgalleri. Textilutställningen som jag deltog i hade blivit jurybedömd, tydligen, av två konstnärer och vår rektor. De hade plockat ut 3 verk av 45 som vann pris, och två av dem var mina!
Så himla roligt! Dessa två vann jag priser för:
Mitt Måndags-tyg.
Och mitt arbete om den nya lagen mot "hbtq-propaganda" i Ryssland. Bättre bilder kommer snart, solen var så himla skarp idag.
Annars hade jag äntligen fått se mitt stora sexmeters tyg hänga, även om de fick rulla upp det lite för att de inte kom upp högre med skyliften... Lite synd att det blev sådär avkapat, det tappade djupet i bilden, då man borde se stammarna som slutar olika långt fram i bilden. Men jaja.
Brevis hänger Stinas fina linnetyg.
Och det var lite av det jag ställt ut. Har ni vägarna förbi Sunderbyn, så kom gärna förbi Galleri Y och kolla!
Annars har vi börjat tre textilveckor (ÄNTLIGEEEEEN) och jag har på fyra dagar hunnit påbörja tre projekt. Ett av dem är att lära mig att väva. Så himla roligt!
Mer om det får jag återkomma med om ett (bra) tag. Älskade, långsamma, textila tekniker. <3

Kiruna - II

På lördagen var det Thompans födelsedag! Hurra! Tjugotre år!
Det första jag såg när vi satt oss för att äta frukost var detta förträffliga. Sånt gör en pepp, såklart!
Sen blev det dags för världens bästa äventyr!
Vi skulle åka hundspann i fjällen!
Det var så himla magiskt att vi glömde att fota. Allra bäst var det då man fick prova köra. Åh.
Fast nej, det bästa var då vi stannade för kaffe och mackor (screw that, liksom) och man fick klappa och leka med alla 18 hundar!!!
Thom hade önskat sig att få krama två hundar samtidigt på sin födelsedag, och det fick han!
Jag fick aldrig nog. Det kommer komma en hel kavalkad av bilder på hundmys nu, bara så att ni vet. Älskar hundar.
Kaffepaus i lávvun. Slängde i mig det.
För jag hade nämligen hittat en ny bästa kompis, Lola!
Hon ville så gärna sitta i knät och klättra på en, slicka en i öronen och gosa.

När vi varit ute hela eftermiddagen var det dags att vända tillbaka och säga hejdå. Separationsångesten alltså...
Sen såg Thom ut såhär resten av dagen, då han tänkte på alla söta hundar. Nej, vi drack champagne och åt god mat också, såklart.

Kiruna - I

I fredags tog jag och min man tåget till Kiruna. Vi sysselsatte oss med godis och broderi.
Dundret.
Framme! Här kunde man parkera sin spark.
Motstod (återigen) frestelsen att köpa en kniv för 2000 kr. Snart kommer jag inte kunna hålla mig längre.
På kvällen besökte vi Kirunas vackra kyrka under en kvällspromenad.
Sen vandrade (läs: halkade) vi tillbaka genom snön till hotellet där vi åt pubsnacks och drack öl resten av kvällen.

Nytt tryck - "Monday"

Natten till måndag låg jag vaken med en vision till ett mönster. Satte mig direkt efter skolan och började snabbskissa på de idéer som snurrat i huvudet under natten.
Sedan förberedde jag ramar och mätte upp med sytråd och drog igång.
Såhär såg tyget ut då jag tryckt första färgen. De svarta och orangea strecken ni ser är då alltså sytråden jag mäter med.
Offer.
Sen på med nästa färg!
Resultatet blev det här knäppa.
Från skiss till färdigt jobb, inkluderat alla ramar som skulle torka, färg som fönades torr och alla utmätningar så tog det strax under åtta timmar. Tur att man är envis.
Blev faktiskt himla nöjd. Det är roligt att hitta en idé som man fullföljer direkt, dagen därpå. Hoppas ni inte är alldeles less på mina tryck.

Hotellfrukost, joik och Kir Royal.

I fredags fyllde jag år och Thom fyller år nu på lördag, så våra fina vänner tog med oss på konsert och annat firande!
Vi började med cava på salongen där Erica och Frida jobbar, sen drog vi vidare till Kulturens Hus för att se bästa Ára (lyssna här). Jag tog tyvärr inga bilder på detta, var så tagen av den vackra joiken.
Efteråt slank vi in på Cg´s för födelsedagsdrinkar.
Två av mina bästa.
Tomas och Thomas.
Dagen därpå bjöd på hotellfrukost. Dog.

24!

Idag fyller jag tjugofyra! Hurra! Fick såklart vuxna presenter som Harry Potter-skrivböcker, exempelvis. Min fina man vet vad han gör.

Sportlov.

Den här veckan har vi haft sportlov och jag har faktiskt bara varit på skolan i fyra av de dagarna (!)
Då visserligen från nio på morgonen till sju på kvällen, men ändå. Har mest jobbat vidare med mitt fjällstryck.
Noggranna utmätningar med sytråd.
Det är Thom som tagit alla bilderna, och här har jag precis blivit klar med konturerna.
Sen har jag även sytt kanaler till rundstavar på min sex meter långa bild.
Det var bökigt, minst sagt.
Tryckte lite "special edition" Pitepåsar.
Och sist men inte minst påbörjade jag (och färdigställde) en bildserie om homohatet i Ryssland som Thom och jag bollat fram idéer till.
Mer om det kommer snart!

Söndag.

-jag har blivit galen-

Pew-pew-pew!

Nytt mönster på g, dårå.